Veistosmatka

Vammalan alueen merkittävimmät julkiset veistokset

Vammala, nykyinen Sastamalan kaupunki on laajasti tunnettu kirjakaupunkina, mutta paikkakunnalla on myös pitkät kulttuuriset perinteet varsinkin kuvataiteessa. Täällä eläneet ja vaikuttaneet unnetut taiteilijat Akseli Gallen- Kallelasta nykytaiteilijoihin, ovat luoneet perustaa monipuoliselle kulttuuritoiminnalle ja tarjonnalle.
Kivenveistolla on paikkakunnalla oma erityisasemansa. Siihen on vaikuttanut Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen kiviosaston opetustoiminta, mutta ennen kaikkea paikallisen taideyhdistyksen järjestämät Suomen ensimmäiset kivenveistosymposiumit.

Ensimmäinen kansainvälinen kivenveistosymposium pidettiin Vammalassa vuonna 1991. Mukana oli silloin viisi (5) ulkolaista ja kolme (3) suomalaista veistäjää. Teokset jäivät paikkakunnalle ja sijoitettiin Aittalahden puistoon torin läheisyyteen. Seuraava symposium pidettiin vuonna 1995, jolloin monien halukkaiden joukosta kutsuttiin viisi (5) ulkolaista veistäjää työskentelemään Vammalaan.

Hanke sai EU-tukea ja Käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen lisäksi kaupunki tuki jälleen hanketta merkittävästi. Yleisö sai seurata ulkotiloissa valmistuvien teosten kehittymistä ja valmistuneet työt sijoitettiin Ystävyyden puistoon ja Käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen ympäristöön. Muualla Euroopassa kivenveistosymposiumeilla on pitkät perinteet ja veistäjille on sitä kautta saatu mahdollisuus työskentelyyn eri kulttuuriympäristöissä ja tutustua uusiin kivilaatuihin ja työskentelytapoihin.

Yhteydet ovat tukeneet Vammalan alueen merkittävimmät julkiset veistokset opiskelua ja kulttuurivaihtoa eri maissa näyttelyiden ja esitelmien muodossa. Kaupungin alueella on myös useita merkittäviä monumentteja ja veistoksia, jotka yhdessä muodostavat kiinnostavan kohteen tutustuttavaksi ja nähtäväksi edellä mainittujen teosten lisäksi. Tämä esite on tehty palvelemaan ja opastamaan kuvanveistotaiteesta ja paikallisesta kulttuurista kiinnostuneita tahoja löytämään etsimänsä ja antamaan tarpeellista informaatiota. Taideyhdistys kiittää esitteen julkaisemista tukeneita, Pirkanmaan taidetoimikuntaa ja Vammalan kaupunkia.

Vammalan seudun taideyhdistyksen
jäsen Heikki Mäkinen